Stadion Miejski we Wrocławiu - arena EURO 2012

Wiadomości - Realizacje

Stadion Miejski we Wrocławiu - arena EURO 2012- Szukaliśmy leitmotivu dla tego projektu, prostej idei wiodącej, czegoś łatwego do skojarzenia. I znaleźliśmy ideę świecącego lampionu, który swoim światłem przyciąga... – tłumaczy Mariusz Rutz z pracowni JSK Architekci w rozmowie z Kayą Brzezicką.

 

Projekt jest realizowany na terenie oddalonym o 7 km od centrum. Działka od strony południowej sąsiaduje z drogą krajową, torami kolejowymi i linią tramwajową. Ten istniejący stan infrastruktury zostanie usprawniony i uzupełniony o obwodnicę autostradową, z możliwością zjazdu i wjazdu, oraz o dodatkową linię tramwajową od strony północnej. Budowa stadionu stała się impulsem do urbanistycznego i gospodarczego rozwoju także sąsiednich terenów, na których ma powstać kompleks biurowców oraz pierwsza w Polsce galeria handlowa tuż przy stadionie. Jej główny obszar działalności będzie związany ze sportem.

Stadion Miejski we Wrocławiu - arena EURO 2012

Decyzja organizacji UEFA (Unii Europejskich Związków Piłkarskich) o wyborze Polski i Ukrainy na mistrzostwa Europy w piłce nożnej w 2012 r. zachęciła miasto Wrocław do przeprowadzenia konkursu architektonicznego na półfinałowy stadion o pojemności 40 tys. miejsc siedzących. Do uczestnictwa w nim zaproszono 21 renomowanych pracowni, również międzynarodowych. Polsko-niemieckie biuro architektoniczne JSK Architekci zdobyło pierwszą nagrodę i w październiku 2007 r. otrzymało zlecenie na wykonanie projektu. We wrześniu 2008 r. wydane zostało pozwolenie na budowę, a miesiąc później oferenci biorący udział w przetargu otrzymali kompletną dokumentację. W kwietniu 2009 r. ostatecznie rozstrzygnięto proces wyłaniania generalnego wykonawcy.

Stadion Miejski we Wrocławiu - arena EURO 2012

Koncepcja

Stadion i jego otoczenie zostały ukształtowane kompleksowo. Jego struktura formalna i funkcjonalna stały się ikoną organizacyjną masterplanu. Ruch pieszych przebiega w kierunku północ-południe, na delikatnie wschodzącej platformie, która zatrzymuje się przy fasadzie stadionu i przechodzi w promenadę okalającą boisko pod trybunami. Oddzielenie głównych kierunków napływu gości od pozostałej komunikacji stworzyło przyjazny podział budowli, a unosząca się platforma z wdziękiem zaprasza na stadion.

Stadion Miejski we Wrocławiu - arena EURO 2012

Widownia stadionu skonstruowana została w postaci jednej trybuny, w którą wsunięto loże VIP oraz business club. Rozwiązanie to jest niespotykane na stadionach o takiej wielkości. Wyróżnikiem tego obiektu budowli stał się także sposób organizacji powierzchni użytkowych. Zazwyczaj są one kompaktowo schowane pod trybunami. Tutaj trybuny są od nich oddzielone, tworząc promenadę z ogromną pustką powietrzną, pozwalając na podziwianie ich konstrukcji od spodu. Pomagają w tym także otwarte klatki schodowe, prowadząc gości wzwyż i kierując odpowiednio ich wzrok na oświetlone żelbetowe prefabrykaty. Górne wejścia na trybuny zostały połączone z promenadą poprzez kładki.

Stadion Miejski we Wrocławiu - arena EURO 2012

Wrocławski stadion wyróżnia się także siatką z włókien szklanych okalającą budowlę oraz charakterystycznym rzutem owalnym dachu, który dzięki niepowtarzalnej formie ma szansę stać się nowym symbolem miasta.

Stadion Miejski we Wrocławiu - arena EURO 2012

Podstawą projektu były wcześniejsze wytyczne UEFA i FIFA, uzupełnione o doświadczenia z mistrzostw świata z 2006 r. Wszystkie miejsca siedzące musiały zostać zadaszone i oferować nieograniczoną widoczność boiska.Dla obydwu poziomów promenad zorganizowano odpowiedni system zaopatrzenia. Po stronie zachodniej znajduje się business club i obszerny hol dla VIP-ów. Ponadto zapewniono strefę piłkarzy i mediów. Na poziomie +3 znajduje się loża z salami konferencyjnymi, przed nimi zaprojektowano rzędy siedzeń z widokiem na boisko. Oferta funkcjonalna stadionu zostanie również uzupełniona poprzez realizację sport baru, strefy biurowej, centrum fizjoterapii i fitness, dyskoteki i kasyna.

Konstrukcja

Budynek stadionu tworzą zasadniczo trzy elementy:

  • żelbetowa konstrukcja trybun,
  • opisana na owalu stalowa konstrukcja zadaszenia nad trybunami, z której zewnętrzny obrys powtórzono, tworząc dodatkowe cztery okalające budynek, zewnętrzne pierścienie, które są zawieszone pod zmiennymi kątami do konstrukcji trybun,
  • zewnętrzna siatka z włókna szklanego pokryta teflonem (PTFE) opinająca się na ww. stalowych pierścieniach.

 

Konstrukcja żelbetowa składa się z elementów prefabrykowanych i wylewanych na budowie. Pierwsze obejmują trybuny, okrągłe i prostokątne słupy, podciągi i zamknięte klatki schodowe; natomiast rygle ze względu na swoją długość i ciężar wylewane były na budowie. Dotyczy to także stóp fundamentowych.
W strefie przyziemia konieczne jest zastosowanie również płyty fundamentowej, która przenosi obciążenia z dachu. Stropy wraz z platformą zbudowane są z płyt filigranowych.

Stadion Miejski we Wrocławiu - arena EURO 2012

Dach tworzy lekka stalowa konstrukcja wsporcza. W jej skład wchodzi 38 radialnie ułożonych dźwigarów kratownicowych, z których każdy jest oparty na parze słupów, obwodowa kratownica przestrzenna znajdująca się na zewnętrznych końcach wsporników oraz płatwie z systemem stężeń. Kratownica jest belką ciągłą, która nie tylko zapewnia stateczność konstrukcji dachu, ale także jest elementem nośnym konstrukcji fasady.

Stadion Miejski we Wrocławiu - arena EURO 2012

Stadion Miejski we Wrocławiu - arena EURO 2012

Fasada opasująca cały stadion zaczyna się na wysokości 3 m powyżej poziomu esplanady. Konstrukcja zasadniczo składa się z pięciu stalowych belek – pierścieni i jest pokryta częściowo transparentną membraną o splocie otwartym. Forma fasady wynika z kształtu i rozmieszczenia stalowych pierścieni, wykonanych z zakrzywionych rur stalowych. Dolny oraz górny pierścień ułożone są poziomo w odległości około 30 m. Odległość ta determinuje wysokość fasady membranowej. Inaczej niż pierścienie zewnętrzne (górny i dolny), pośrednie pierścienie zostały nieco cofnięte do wewnątrz. Dodatkowo górny, czwarty pierścień został przesunięty w kierunku północnym. W ten sposób uzyskano dynamiczną formę fasady.

Podsumowanie

Powstały w ten sposób budynek mimo swoich potężnych rozmiarów jest lekki i sprawia wrażenie transparentnego. Zewnętrzna napięta siatka chroni użytkowe, lecz otwarte przestrzenie promenad przed wiatrem oraz deszczem i jednocześnie umożliwia zmienność budynku w zależności od barwy zewnętrznej iluminacji. Obiekt może być w ten sposób dostosowany do różnego charakteru imprez. Jego prezencja kształtuje nastrój w zależności od bieżącej potrzeby.

--

Wywiad z PROJEKTANTEM

arch. Mariusz Rutz – pracownia projektowa JSK

Kaya Brzezicka: Inwestorami stadionów w Warszawie i we Wrocławiu są instytucje publiczne. W jaki sposób wpływało to na przebieg procesu projektowego?
Mariusz Rutz: Nie miało to większego znaczenia. Niezależnie od tego, czy projektuje się dla klienta publicznego czy prywatnego,  zadanie architekta pozostaje takie samo. Sposób udzielenia zlecenia był dosyć interesujący, ponieważ we Wrocławiu wygraliśmy konkurs architektoniczny, a w przypadku Stadionu Narodowego braliśmy udział w procedurze negocjacyjnej, której celem było wyłonienie pracowni, która wykaże się największą wiarygodnością i będzie w stanie wykonać powierzone zadanie w krótkim czasie. Mamy duże doświadczenie zarówno na rynku międzynarodowym, jak i na polskim. Dwa lata wcześniej projektowaliśmy stadion Legii, dzięki temu wykazaliśmy naszą wiarygodność i w efekcie zawarliśmy umowę na projekt Stadionu Narodowego 17 grudnia 2007 r.

KB: Gdy inwestorem jest instytucja publiczna, to zapewne zmienia się sposób formułowania oczekiwań – jest bardziej precyzyjny niż w przypadku inwestorów prywatnych. Czy tak było w tych dwóch realizacjach?
MR: Oczekiwania były bardzo ogólnie sformułowane. W przypadku Stadionu Narodowego program funkcjonalny rodził się w trakcie powstawania naszej koncepcji. Nie była znana nawet lokalizacja stadionu, gdy zawieraliśmy umowę. Jesienią 2007 r. istniały dwie koncepcje lokalizacji – jedna w niecce Stadionu Dziesięciolecia, a druga obok niego. My rekomendowaliśmy miejsce w niecce starego obiektu. Z wielu względów, w szczególności chodzi o całe założenie urbanistyczne okolic i parku Skaryszewskiego, którego układ funkcjonalny był podporządkowany lokalizacji dotychczasowego stadionu.

KB: Gdzie szukali Państwo inspiracji, projektując stadion wrocławski? Z czego wynika jego forma?
MR: Stadion we Wrocławiu to była praca konkursowa. Szukaliśmy leitmotivu dla tego projektu, prostej idei wiodącej, czegoś łatwego do skojarzenia. I znaleźliśmy ideę świecącego lampionu, który swoim światłem przyciąga. Zresztą wielkie imprezy rozgrywają się zwykle wieczorem, gdy sam stadion jest źródłem światła.

KB: Wracamy do idei Allianz Arena…
MR: Nie tylko. Każdy stadion świeci. Idea tamtego stadionu, tej poduszki, opony samochodowej, wywodzi się z kształtu bawarskiej flagi. Ona jest zrobiona w formie takich rombów. Tyle że w całości w białym kolorze. Stadion Allianz Arena podświetlany jest w zależności od tego, jaka drużyna akurat gra. W przypadku Wrocławia ideę stadionu jako źródła światła sprowadziliśmy do lampy. Lampa jest naturalnym źródłem światła. Chcieliśmy zrobić klosz lampy, który świeciłby w całości.

Stadion Miejski we Wrocławiu - arena EURO 2012

KB: Czy stadion będzie podświetlony na całej długości elewacji?
MR: Tak. Oczywiście nie wszystko jest jeszcze gotowe, ale to jest kwestia kilku tygodni, a chiński lampion zabłyśnie w całości. Wyeksponowanie naszego lampionu podkreślone zostało dzięki umieszczeniu go na tzw. esplanadzie. To taka falująca płaszczyzna, na której ludzie mogą się poruszać, a pod nią schowane są miejsca parkingowe, aby można było podjechać jak najbliżej obiektu. Proszę pamiętać, że stadion jest położony na obrzeżach miasta przy obwodnicy autostradowej…

KB: …i dzięki temu jest doskonale widoczny.
MR: I definiuje  to miejsce, które się zresztą zmienia. Wracając do architektury, ciekawostką jest fakt, że zaprojektowaliśmy stadion na ponad 40 000 miejsc w oparciu o zastosowanie tylko jednej trybuny, co jest pewnym ewenementem. Właściwie nie ma takich stadionów, raczej robi się dwie trybuny. Postanowiliśmy to zmienić, żeby podkreślić siłę tego rozwiązania. Obiekt jest rozleglejszy niż w przypadku spiętrzania go na dwóch trybunach. Wnętrze jest dzięki temu przekonywające. Powstał znakomity efekt akustyczny.

KB: Akustyka była głównym powodem wdrożenia tego pomysłu w życie?
MR: Było ich kilka. Akustyka była oczywiście jednym z nich. Ten obiekt oddziałuje swoją skalą. 40-tysięczny stadion zbudowany na dwóch trybunach był naszym zdaniem rozwiązaniem troszeczkę zbyt rozrzutnym, jeśli chodzi o zużycie materiału, a po drugie, zachwiane byłyby wówczas proporcje. Na dwóch trybunach stadion powinien mieć przynajmniej 50 tysięcy miejsc. Takie mieliśmy przekonanie. Oglądając teraz obiekt, mam pewność, że to był dobry pomysł.

KB: Jakie powierzchnie dominują w koronie obiektu?
MR: Mamy cztery satelity, tj. obiekty umieszczone poza trybunami, lecz w obrębie korpusu elewacji. Boisko i trybuny mają formę prostokątną, zaokrągloną, jakby formę mydelniczki. Jednak bryła obiektu jest okrągła. Jeżeli taką mydelniczkę wpiszemy w koło, to pojawią się na zewnątrz takie miejsca, gdzie można coś dodatkowego zmieścić. Tam są satelity – powierzchnie biurowe, restauracyjne, komercyjne. Był plan kasyna, ale, ostateczne decyzje podejmie operator w uzgodnieniu z właścicielem.

KB: Czy jakieś z elementów, o których mówimy, były konsultowane z władzami klubu? Czy oni mieli pomysł, wizję pewnych rozwiązań kolorystycznych i funkcjonalnych?
MR: Oczywiście, nie sposób robić stadionu dla Śląska Wrocław, nie uwzględniając barw tego klubu. Dlatego krzesełka są w kolorze zielonym. Był nawet plebiscyt wśród kibiców, nie było tu pola do wielkiej dyskusji…

KB: Jak, będąc we wnętrzu stadionu, odbieramy tkaninę budującą jego elewację?
MR: Tkanina, którą pokryty jest korpus stadionu, to membrana teflonowa o konstrukcji z włókna szklanego. Jest ona ażurowa, przenika przez nią powietrze i można przez nią widzieć to, co jest na zewnątrz. Z zewnątrz daje to z kolei efekt zamkniętej bryły. Sama membrana jest ekranem, na którym można wyświetlać różnego rodzaju kolorowe efekty. Taka możliwość jest zapewniona przez system iluminacji; będzie tam można wyświetlać także napisy lub dowolne obrazy. Przewidujemy również wykorzystanie tych powierzchni do celów reklamowych. Główną ideą jest jednak podkreślenie rangi i specyfiki widowiska, które będzie się w danym momencie na stadionie odbywać.

KB: Jak działa ten system? Tkanina jest naciągnięta na stalowe ożebrowanie…
MR: Tak. Opasuje cały stadion. Tkanina działa jak wielki ekran rozpięty na stalowym ruszcie. Od wewnątrz to będzie wyglądać jak podświetlony klosz, a z drugiej strony będzie można wyświetlać efekty z rzutników, rozstawionych na zewnątrz.

KB: Czy zastosowana tkanina wymaga szczególnej konserwacji? W jaki sposób należy o nią dbać?
MR: Z nią nie będzie problemu; ona w zasadzie nie wymaga konserwacji. Deszcz będzie po niej spływał i ją opłukiwał. Brud do niej nie przywiera, bo jest to teflon. Dobrej jakości materiały nie wymagają specjalnej pielęgnacji. Na przykład, jakość zwyczajnego betonu, z którego zbudowane są trybuny prefabrykowane, ma istotne znaczenie. Wybór materiałów wykończeniowych podyktowany jest jakością i łatwością czyszczenia, tak samo jest zresztą z zastosowanymi krzesełkami.

KB: Układ żebrowania rozrzeźbia elewację, tworząc poziome fale. Na wizualizacjach fale wydawały się intensywnie wklęsłe. Bywa teraz tak, że odbiorcy, stojąc przed stadionem, nie dostrzegają tego rozrzeźbienia. Elewacja staje się więc bardziej monumentalna. Czy jest to zabieg celowy?
MR: Pierwotne wizualizacje rzeczywiście zakładały większą wklęsłość. Jeżeli ona jest mniejsza, umożliwia to lepsze wykorzystanie multimedialne – ekran nie jest mocno zdeformowany. Z tego względu zdecydowaliśmy się na takie krzywizny, jakie zostały zbudowane.

KB: Jakie elementy iluminacji wewnętrznej zostały zaprojektowane w tym obiekcie?
MR: Należy rozróżnić oświetlenie samego boiska, widowni oraz schodów na widowni. Ma to szczególne znaczenie dla teatralnych spektakli. Ważne, aby we wnętrzu mógł panować pewien półmrok, ale schody były widoczne. Mamy cały system oświetlenia promenad, business clubu, lóż, a więc systemy dedykowane poszczególnym strefom

KB: W jaki sposób dostosowali Państwo obiekt do potrzeb telewizji? Czy przewidziano strefy mixed zone – strefy spotkań umożliwiających kontakt kibiców ze sportowcami?
MR: Kształt stref dla zawodników i mediów w dużej mierze determinuje sposób projektowania aren piłkarskich. UEFA kładzie na to duży nacisk. Sposób rozwiązania tych przestrzeni był szczegółowo uzgadniany z ekspertami pracującymi dla tej organizacji. Znamy ich zresztą od lat, bo współpracowaliśmy przy kilku obiektach i dzięki naszym doświadczeniom we współpracy z nimi proces projektowy mógł postępować sprawnie. UEFA, zawierając umowę z polskim rządem, zastrzegła sobie prawo do tego, aby ich konsultanci byli na bieżąco informowani o postępach prac
i planowanych krokach. Oni kontrolują na każdym etapie przebieg wykonywanych robót. W trakcie wielokrotnych spotkań i prowadzonych przez nich nadzorów prezentowaliśmy nasze rozwiązania projektowe i postępy realizacji prac budowlanych.

KB: Koordynacja wszystkich prac i etapów budowy jest zadaniem trudnym. W jaki sposób należy planować ten proces, aby uniknąć kolizji w wykonawstwie poszczególnych etapów?
MR: Zacznijmy od projektowania. Działaliśmy jako projektant generalny, nie tylko jako architekci. Koordynowaliśmy prace wszystkich inżynierów, technologów, rzeczoznawców, specjalistów w różnych dziedzinach. Naszpikowanie tego typu obiektu technologią medialną sprawia, że współdziałanie wielu branżystów jest ogromnie istotne. Podzieliliśmy to na etapy, chcąc wybrnąć ze wszystkich zawiłości i wskazówek UEFA, które precyzyjnie opisują strefy funkcjonalne dla zawodników, przestrzeń przeznaczoną dla ich rehabilitacji oraz obszary dla mediów i sposób ich obsługi. Pomocne były nam doświadczenia z rynku niemieckiego. Dzięki temu zresztą otrzymaliśmy to zlecenie. W latach ubiegłych zaprojektowaliśmy chociażby arenę w Düsseldorfie.

KB: Czy fakt, że realizację można było kontrolować, oglądać w internecie bieżący postęp robót, stanowił dla Państwa dodatkową mobilizację? Czy taki sposób aktywnego włączenia przyszłych użytkowników stadionu w proces jego tworzenia jest dobrym pomysłem?
MR: Mamy na to ograniczony wpływ i musimy się z tym pogodzić. Jest to zresztą zrozumiałe, bo takie projekty wzbudzają dużo emocji. Trudno odmówić ludziom prawa, by przyglądali się takim budowom. W szczególności utkwiła mi w pamięci chwila, gdy 75 tys. osób fizycznie odwiedziło budowę Stadionu Narodowego. Rozmawialiśmy z nimi, wrażenia były pozytywne.

KB: Czy dobry architekt jest w stanie zaprojektować samodzielnie dowolny obiekt?
MR: Przy współczesnym poziomie komplikacji nie sposób być na tyle przemądrzałym, by twierdzić, że zrobi się wszystko samemu. Nasze rzemiosło musi polegać na tym, by umieć skoordynować prace wielu osób i prowadzić je w określonym kierunku. Inaczej można pogrążyć się w chaosie.

KB: Co jest dla Pana najważniejsze w zakresie skutecznej realizacji wielkokubaturowych obiektów sportowych?
MR: Ważne jest doświadczenie, wnioski wyciągane z wcześniejszych własnych błędów i błędów popełnionych przez innych. Słuchanie tego, co mówią użytkownicy, osoby, które na co dzień zajmują się pielęgnowaniem murawy, promenady, obsługą obiektu, a nawet sprzątaniem. Aby właściwe zaprojektować taki obiekt, należy mieć umysł otwarty na potrzeby użytkowników, w tym sportowców. To z myślą
o nich tworzymy architekturę.

KB: Dziękuję za rozmowę.

--

Wywiad z EKSPERTEM

Zbigniew Poraj – dyrektor sprzedaży obiektowej Aluprof S.A.

Na czym polega innowacyjność zastosowanych na Stadionie Miejskim we Wrocławiu rozwiązań Aluprof?

Oprócz typowych rozwiązań fasadowych MB - SR50N oraz MB - SR50EI zastosowano, specjalne okna ponadgabarytowe systemu MB-70 HI, których konstrukcja była indywidualna, wraz z okuciami do 200 kg. Rozwiązanie było sprawdzone w laboratorium badawczym systemów budowlanych Karo Złotów. Uzyskano bardzo dobre wyniki zarówno szczelności na wodę, jak i obciążenia wiatrem.

Dostarczają Państwo systemy aluminiowe dla wielu realizacji, które z nich i dlaczego stanowiły największe wyzwanie?
Aktualnie największym wyzwaniem są zaprojektowane indywidualne rozwiązania dla obiektu Pomorski Park Naukowo-Technologiczny w Gdyni. Wcześniej opisane już na łamach państwa miesięcznika, rozwiązania pod najwyższy w Polsce obiekt Sky Tower we Wrocławiu,  a  także pod stadion PGE Arena w Gdańsku (specjalne profile płatwi typu T).

Czy Państwa systemy fasadowe występują w różnych wariantach kolorystycznych? Jakie techniki obróbki materiałów stosują Państwo, by uzyskać różnorodne tekstury lub efekty kolorystyczne?
Oczywiście, że tak. Stosujemy palety kolorystyczne RAl, NCS oraz indywidualnie tworzone, specjalnie dobierane barwy dla obiektów, tzw. Aluprof Color Collection. Warto również wspomnieć o uruchomionej w zeszłym roku linii do lakierowania profili aluminiowych w kolorach drewnopodobnych.

Stadion Miejski we Wrocławiu - arena EURO 2012

--

Wywiad z EKSPERTEM

 

inż. Sebastian Komar – dyrektor ds. handlowych DOMOFERM Polska sp. z o.o.

Jakie drzwi dostarczali Państwo dla wrocławskiego stadionu? Co zadecydowało o wyborze tych produktów?
DOMOFERM dostarczył dla Stadionu Miejskiego we Wrocławiu ponad 900 szt. drzwi stalowych typu PRESTIGE UT6xx. Drzwi te charakteryzują się ponadprzeciętnymi parametrami mechaniczno-wytrzymałościowymi oraz wysoką estetyką. Skrzydło wykonane jest z ocynkowanej blachy o gr. 1,0 mm, z tzw. grubą przylgą, która wpływa na ich dużą sztywność oraz nadaje drzwiom niepowtarzalny charakter. Każde skrzydło wyposażone jest w trzy zawiasy ze stali nierdzewnej typu VX160, z regulacją 3D. Drzwi malowane są fabrycznie wysokiej jakości farbami proszkowymi, odpornymi na działanie promieniowania UV. Rozwiązanie spełnia wymagania najwyższej – IV klasy wytrzymałości mechanicznej wg normy EN1192, ma również 5-letnią gwarancję producenta, przy zachowaniu standardowych warunków gwarancji

Częstym problemem realizacyjnym jest dopasowanie rozmiarów elementów, stanowiących oddzielenia przeciwpożarowe, do istniejących już na budowie otworów w przegrodach. Czy samodzielnie wykonują Państwo inwentaryzację i dobierają możliwe rozwiązania?
DOMOFERM jako największy producent ościeżnic stalowych w Europie jest w stanie dobrać najbardziej optymalne rozwiązania do zastanych na budowie otworów. Mamy w swojej ofercie ościeżnice, które możemy montować już w gotowych otworach, bez konieczności późniejszej obróbki na mokro. Drzwi PRESTIGE jako stolarka obiektowa produkowane są na zamówienie w jednej z naszych czterech fabryk w Europie. Wymiary dostosowujemy do projektowanych otworów, mierzonych w świetle wymaganego przejścia, lub do zastanych otworów, zwracając szczególną uwagę na zgodność z obowiązującymi przepisami dotyczącymi wyjść ewakuacyjnych, a także analizując aspekty związane z ewakuacją oraz kontrolą dostępu.

Czy w szczególnych przypadkach realizują Państwo zamówienia nietypowe, dotyczące indywidualnie projektowanych oddzieleń przeciwpożarowych? W jakich realizacjach zaistniała taka konieczność?
Każda realizacja jest dla nas rozwiązaniem nietypowym. W naszej ofercie mamy ponad osiem grup produktowych. Spośród nich tylko jedna obejmuje drzwi o wymiarach typowych, które są dystrybuowane z naszego magazynu w Lesznowoli koło Piaseczna. Reszta stolarki jest produkowana na zamówienie.
Czas produkcji zależy od typu drzwi i zastosowanych rozwiązań i waha się od dwóch do sześciu tygodni. W ofercie mamy drzwi stalowe przeciwpożarowe, z płaską i grubą przylgą oraz bezprzylgowe. Do każdej z tych grup jesteśmy w stanie dostarczyć po kilka typów ościeżnic kątowych, blokowych i obejmujących. Nasi doradcy techniczno--handlowi pomogą w doborze najbardziej optymalnego rozwiązania, zgodnego z obowiązującymi normami i przepisami. Jesteśmy w stanie obsłużyć nawet największe i najbardziej skomplikowane projekty. Większość naszych produktów jest dostarczana i montowana przez regionalnych, autoryzowanych partnerów handlowych.

--

Wypowiedź EKSPERTA

Witold Karałow – prezes ESS-Audio

Wysokie wymagania postawione przez inwestora sprawiły, że system audio na wrocławskim stadionie jest jedną z najnowocześniejszych instalacji tego typu w Europie. Rozproszony, pełnopasmowy system nagłośnienia trybun obejmuje 87 średnio- i wysokotonowych zestawów głośnikowych oraz 56 subwooferów. Zostały one zainstalowane pod dachem stadionu po 5 sztuk w 28 gronach. Trzy pozostałe moduły głośnikowe utworzą pojedyncze grona skierowane na płytę boiska. System wyposażony jest w mikrofony pomiarowe, umożliwiające stałe monitorowanie poziomu hałasu na trybunach, co zapewnia automatyczną regulację głośności systemu.

Grona głośnikowe zasilane są z czterech amplifikatorni, w których znajduje się łącznie 47 wzmacniaczy, wraz z systemem automatycznej wymiany na rezerwowe, oraz cztery procesory BSS Audio, sterowane przez sygnały przychodzące siecią światłowodową z reżyserki. Pomieszczenie realizatora umiejscowione jest w widocznym nad jedną z trybun skyboxie. Tutaj akustyk ma do dyspozycji konsoletę, odtwarzacze, rejestratory, systemy mikrofonów bezprzewodowych oraz komputer do sterowania procesorami, w tym poszczególnymi strefami nagłośnienia. Oprócz podzielonych na kilka stref trybun, nagłośnione zostały również wybrane pomieszczenia. VIP, Incentive oraz UEFA to osobne, zamknięte strefy z głośnikami zainstalowanymi w podwieszanych sufitach.

Wykonany projekt oraz symulacje w EASE, dostosowane do potrzeb inwestora i użytkownika obiektu, doprecyzowany z przedstawicielami innych branż sprawił, że wrocławski obiekt na Euro 2012 jest z pewnością najsprawniej zainstalowanym systemem elektroakustycznym w Polsce.
--

Wywiad z EKSPERTEM

Krzysztof Majta – dyrektor rynku inwestycji Legrand Polska sp. z o.o.

Legrand Polska ma w swojej ofercie kilka marek. Jakie produkty zostały zastosowane na stadionie we Wrocławiu?
W tym obiekcie zastosowano produkty trzech spośród sześciu marek Legrand, które oferowane są na polskim rynku. Są to: transformatory suche żywiczne i szynoprzewody Zucchini, aparatura niskiego napięcia o dużej mocy oraz aparaty modułowe marki Legrand. Ponadto użyto osprzętu elektroinstalacyjnego Niloe, elementów automatyki budynkowej z serii Sistena oraz baterii do kompensacji mocy biernej – Alpes Technologies.

Jakie produkty i systemy Legrand, użyte na stadionie we Wrocławiu, mają strategiczne znaczenie dla sposobu zasilania obiektu?
Myślę, że wszystkie systemy i aparaty wpływają znacząco na jego funkcjonowanie. Jednak z całą pewnością trzonem energetycznym są transformatory i szynoprzewody Zucchini oraz aparaty mocy, zastosowane w rozdzielniach głównych stadionu. Suma mocy zainstalowanych w obiekcie transformatorów to ponad 12 MVA (megavoltoamperów).

Czy mają Państwo w ofercie urządzenia, które służą do optymalizacji zużycia energii? Czy jakieś z nich zostały zainstalowane na stadionie?
Oczywiście, należą do nich urządzenia i systemy Alpes Technologies, które służą do kompensacji mocy biernej, czego skutkiem jest obniżenie strat energii w instalacjach elektrycznych, a także obniżenie kosztów eksploatacji. Tego typu baterie stanowią część instalacji elektrycznej stadionu.

Bardzo modny stał się ostatnio termin „automatyka budynkowa”. Firma Legrand oferuje tego typu systemy. Czy znajdują one zastosowanie w obiektach użyteczności publicznej?
Wspomniana automatyka zyskuje na znaczeniu zwłaszcza w obiektach użyteczności publicznej. Przede wszystkim bezobsługowe działanie systemu sterowania oświetleniem, roletami i ogrzewaniem staje się priorytetem w zarządzaniu zużyciem energii.

Stadion Miejski we Wrocławiu - arena EURO 2012

----

Artykuł pochodzi z magazynu dla architektów i projektantów "świat architektury" i został przedrukowany za wiedzą i zgodą redakcji.
Pobierz wersję elektroniczną (pdf) magazynu "świat architektury" - za darmo!

Podobne artykuły:
Pogrzeb Riverview we Wrocławiu (2800 wyśw.)
Aktualności
Miał być apartamentowiec przy samej Odrze, jest wielka dziura, którą inwestor zdecydował się zasypać. Bedzie do tego potrzebne aż 3,5 tys. wywrotek piasku i ziemi. Komplekls Riverview irlandzkiej firmy Pathway Plaza to pierwsza wrocławska...
Rozkład jazdy Muzeum Architektury we Wrocławiu (1208 wyśw.)
Aktualności
Jesienią w Muzeum Architektury we Wrocławiu ruszają nowe wystawy... Polecamy!
Giuliano Molineri we Wrocławiu (1248 wyśw.)
Aktualności
2 grudnia do Wrocławia przyjedzie Giuliano Molineri, współtwórca i wieloletni szef Giugiario Design, popularyzator wzornictwa przemysłowego i miasta Turynu. W stolicy Dolnego Śląska poprowadzi wykłady, warsztaty i szkolenia z zakresu szeroko...

Dodaj komentarz

Kod antysapmowy
Odśwież

Polecane strony

IKROPKA - architektura krajobrazu
Projekty zagospodarowania terenu, inwentaryzacje dendrologiczne, ekspertyzy dendrologiczne, projekty zieleni. Posiadamy uprawnienia Inspektora Nadzoru Terenów Zieleni.
Copyright © 2014 Architeon.pl - o architekturze dla architektów. All Rights Reserved.